Top 5 belangrijkste tips voor het vinden van een nieuwe baan

Geplaatst op 27-09-2023 met als inspirator Gerard Zwart


Top 5 belangrijkste tips voor het vinden van een nieuwe baan

Wij worden regelmatig door professionals om advies gevraagd die het tijd vinden om een volgende stap in hun carrière te zetten. Hier zijn een aantal tips om mee te nemen wanneer jij op zoek bent naar een nieuwe baan.

Tip #1: Zelfevaluatie

De hoeveelheid vacatures vandaag de dag kan, begrijpelijkerwijs, een overweldigend effect hebben op iemand die zoekt naar een nieuwe baan. Om toch te beginnen met oriënteren op de arbeidsmarkt is het verstandig om jezelf te evalueren en daardoor je zelfkennis te vergroten. Zo weet je zelf of een vacature echt bij je past. Ook wordt in sollicitatiegesprekken veelvuldig naar deze informatie gevraagd.

Wat zijn mijn carrièredoelen? Breng in kaart waar je op korte en lange termijn naartoe wilt werken. Streef je bijvoorbeeld naar doorgroeimogelijkheden? Is dat in je huidige branche of een andere?

Wat zijn mijn sterke punten? Ga hiervoor in gesprek met mensen uit verschillende omgevingen. Je collega’s zullen je waarschijnlijk anders omschrijven dan bijvoorbeeld je partner. Online persoonlijkheidstesten kunnen ook frisse inzichten geven.

Wat zijn mijn zwakke punten? Zoek naar punten waar jij jezelf zou kunnen ontwikkelen. Een tip: je kwaliteiten zijn vaak tegelijkertijd ook je valkuilen. Ben jij heel precies? Dan kan het zijn dat je soms blijft hangen in details.

Tip #2: Ontdek wat bij jou past

Nu je door middel van evaluatie een beter beeld van jezelf hebt gekregen, is het tijd om duidelijk te krijgen wat bij jou past. Wat je belangrijk vindt in een baan verschilt vaak per levensfase. Aan de start van je carrière kijk je waarschijnlijk meer naar carrièreperspectieven en opleidingsmogelijkheden, terwijl een goede balans tussen werk en privé meer een rol speelt als je jonge kinderen hebt.  

Stel jezelf de belangrijke vraag: hoeveel uren wil je werken? Wees ervan bewust dat je logischerwijs minder salaris krijgt bij een lager aantal uren werken, maar aan de andere kant meer vrije tijd terugkrijgt.

Hoe moet de balans tussen werk en privé zijn? Sommige fulltimebanen vragen in de praktijk meer dan veertig uur inzet. Het kan zijn dat je hier carrièremogelijkheden of een bepaald salaris voor terugkrijgt.

In welk type bedrijf pas je het best? Voel jij je goed in een omgeving waar het tempo hoog ligt en de besluiten snel worden genomen, kies dan voor een commerciële organisatie. Heeft het voor jou toegevoegde waarde een maatschappelijk belang te dienen, kies dan voor een non-profitorganisatie. Houd daarnaast rekening met het type collega waar je bij verschillende werkgevers mee te maken zult krijgen.

Tip #3: Bedenk waar jij naar zoekt

Als je duidelijk op een rijtje hebt wat wel en niet bij jou past, is het verstandig om in kaart te brengen waar jij naar op zoek bent. Een lijst met voorkeuren zorgt ervoor dat je de interessante banen makkelijk identificeert.

Wat is mijn drijfveer: salaris of inhoud? Vergeet hierbij niet verschil te maken tussen de korte en lange termijn. Wellicht moet je bij een nieuwe functie wat aan salaris inleveren, maar is de groei in salaris op lange termijn groter.

Welke andere arbeidsvoorwaarden heb ik? Bekijk goed welke arbeidsvoorwaarden je nu hebt. Extra bonussen? Een leasebudget? Veel vakantiedagen? Een goede pensioenregeling? Vergelijk op deze gebieden je huidige functie met de nieuwe en neem een salarisverandering mee in je afweging.

Tip #4: Maak gebruik van onlinemogelijkheden

Met de nieuw vergaarde zelfkennis als wapenuitrusting, kun je vol zelfvertrouwen de eerste concrete stappen naar een nieuwe baan zetten.

Tegenwoordig is het internet niet meer weg te denken bij deze stappen. Wij raden dan ook altijd met klem aan een sterk, professioneel onlinenetwerk op te bouwen. Maak gebruik van professionele platforms zoals LinkedIn. Recruiters gebruiken LinkedIn op verschillende manieren om potentiële kandidaten voor vacatures te identificeren en met hen in contact te komen.

In ons artikel ‘5 tips om gevonden te worden door een recruiter’ geven wij stap voor stap weer hoe je succesvol gebruik kunt maken van onlinemogelijkheden.

Tip #5: Bereid je voor op de sollicitatieprocedure

Op het moment dat een recruiter interesse in jou als kandidaat toont, zal de sollicitatieprocedure aanvangen. Een onderdeel waar je je goed op kunt voorbereiden is het sollicitatiegesprek.

Doe onderzoek naar je potentiële nieuwe werkgever. Verzamel informatie over de geschiedenis, missie, waarden, producten/diensten, cultuur en prestaties van het bedrijf. Met deze kennis kun je je antwoorden personaliseren, zodat je kunt laten zien dat je goed bij de organisatie past.

Oefen met algemene sollicitatievragen. Een vraag als “Vertel eens iets over jezelf” is zeer breed te beantwoorden. Bedenk welke informatie relevant is voor de nieuwe werkgever. Kennis die je hebt opgedaan uit je zelfevaluatie, zoals je sterke en zwakke punten, is hier ook bruikbaar.

Houd vragen klaar om aan de interviewer te stellen. Vragen over het bedrijf, de teamdynamiek, de verwachtingen voor de functie en het sollicitatieproces tonen interesse en betrokkenheid.

 

In dit artikel hebben we vijf waardevolle tips gedeeld voor de professional die klaar is voor een nieuw avontuur in zijn/haar carrière. Aan de hand van deze tips kun je een afweging maken. Ga op zoek naar bedrijven en functies die bij jou aansluiten en waar jij jezelf ziet werken. Blijf wel realistisch en bedenk of je ook echt ervaren genoeg bent voor de gewenste functie en of je past in het gezochte profiel.

Weet je nog steeds niet goed wat je wil en wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact op met een recruitmentorganisatie die actief is in jouw vakgebied. Bij High Quality ondersteunen wij professionals in financiële, HR- en secretariële functies. Wij houden bijvoorbeeld open sollicitaties, waarin we met jou in gesprek gaan over je wensen. Onze recruiter denkt dan met je mee over wat voor functies of bedrijven goed bij je passen.

Veel succes met jouw zoektocht naar een nieuwe baan en we hopen dat deze tips je op weg helpen naar een bloeiende en bevredigende carrière.

 


Met medewerking van

Gerard Zwart Dit artikel is gebaseerd op een kennissessie, of inspiratie gegeven door Gerard Zwart
Meer achtergrondinformatie kun je vinden via LinkedIn


Terug naar overzicht

Neem contact op

Neem contact op

Wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op.


of bel
023 - 206 1500

Uw selectie ()

Je hebt nog geen kandidaten geselecteerd
Bekijk beschikbare professionals